Hoe werken de gradings?

Hoe kunnen er punten worden gehaald?

Een rijders kan op wedstrijden door geheel Nederland punten halen, o.a. bij de volgende organisaties: ASE,PAC,NAC,FAC,NNO,EZHACO,SMC en NOV.

Een meeting van een organisatie waarbij de F2 gastenklasse is moet minimaal vijftien rijder hebben om mee te tellen. Deze wedstrijden moeten een maand voor aanvang bekend zijn gemaakt.

Een meeting van een organisatie waarbij de F2 vanaf het begin van het seizoen bekend is dat ze op het programma staan moeten er minimaal twaalf rijders hebben om mee te tellen in de gradings.

Een rijder moet minimaal 1 ronde hebben afgelegd voor een meeting word meegeteld.

Dakkleuren

De eindstand: de top zes in de puntenlijst zijn superstar (goud & zilver staat hier los van) daarna volgen nog veertien rooddaken. De volgende vierentwintig coureurs in de lijst hebben en blauw dak daarna volgen achtentwintig gele daken en alle overige rijders hebben een wit dak. Aan het eind van het seizoen krijgt de winnaar van het puntenkampioenschap een zilveren dak. In het punten score systeem zitten echter wat uitzonderingen op de regel. Zo kunnen sommige rijders in de lijst qua punten tussen de gele daken staan maar toch met een blauw dak moeten rijden. Hoe werkt dit?

Hier gelden de volgende regels voor:

  • Als een wit, geel of blauw dak een finale wint dan gaat hij 5 dagen daarna 1 kleur omhoog.
  • Als een rijder een gemiddelde heeft van 15 dan is hij blauw (richtlijn)
  • Als een rijder een gemiddelde heeft van 20 dan is hij rood (richtlijn)
  • Als een rijder een gemiddelde heeft van 25 dan is hij superstar (richtlijn)
  • Een rijder moet minimaal twee keer in 1 periode hebben gereden om een kleur naar beneden te gaan.
  • Een rijder moet minimaal 1x in de voorgaande periode hebben gereden om een kleur naar beneden te gaan. Uitzondering is de eerste periode.
  • Een rijder drie of meer perioden* achtereen superstar is geweest kan 4 jaar niet onder rood komen.
  • Een rijder die vier of meer perioden achtereen blauw is geweest kan 2 jaar niet onder geel komen.
  • Rijders die ooit een world final of zilveren dak hebben gewonnen kunnen 4 jaar niet onder superstar komen.
  • Rijders die ooit een finale hebben gewonnen kunnen geen wit dak meer worden.
  • Rijders die ooit rood dak of hoger hebben behaald kunnen geen wit dak meer worden.
  • Als een coureur een finale wint kan hij in die periode niet zakken van dakkleur.
  • Als de punten teller denkt dat de rijder echt te goed/minder is voor de kleur waar die bij staat kan hem een hogere/lagere kleur worden toegewezen.
  • Een rijder die de Worldcup wint blijft het hele jaar superstar tot er een nieuwe Worldcup winnaar is daarna zal hij als het nodig de grading periode daar op geregrade worden.
  • Een rijder die de finale wint in Engeland ongeacht of deze mee telt voor de gradings gaat 1 dakkleur omhoog in de gradings.
  • De grader heeft altijd nog de laatste eind beslissing over de dakkleur van een rijder.

Periodes

Een periode is de tijd waar in punten gehaald wordt. Een seizoen bestaat uit 4 periodes.

Na de 1e periode: 6 superstars, 14 rode, 24 blauwe en 28 gele daken. (72)

Na de 2e periode: 6 superstars, 14 rode, 24 blauwe, en 28 gele daken. (72)

Na de 3e periode: 6 superstars, 14 rode, 24 blauw, en 28 gele daken. (72)

Na de 4e periode: 6 superstars, 14 rode, 24 blauwe, en 28 gele daken. (72)

 

1e periode eindigt na Blauwhuis 27 April, nieuwe grading gaat in op 5 Mei Posterholt

2e periode eindigt na Cowdenbeath 1 juli, nieuwe grading gaat in op 7 Juli Blauwhuis

3e periode eindigt na Lelystad 25 Augustus, nieuwe grading gaat in op 1 September Blauwhuis

4e Periode eindigt na Lelystad 11 November , Nieuwe grading gaat in op de 1ste wedstrijd in 2020

Puntentelling

De puntentelling is niet bij iedere organisatie hetzelfde. Wij hanteren de puntentelling zoals in het Engelse BriSCA reglement staat beschreven. Wij hanteren daarom de volgende puntentelling.

De punten telling in de manches is als volgt:

Positie

1e

2e

3e

4e

5e

6e

7e

8e

9e

10e

Overige

Punten

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

0

De punten telling in de consulation is als volgt:
Mits dat organisatie beslist dat er meer door gaan naar de finale krijgt iedere gekwalificeerde 1 punt.

Positie

1e

2e

3e

4e

5e

6e

Overige

Punten

6

5

4

3

2

1

0

 

De punten telling in de finale is als volgt:

Positie

1e

2e

3e

4e

5e

6e

7e

8e

9e

10e

Overige

Punten

20

18

16

14

12

10

8

6

4

2

0

 

De punten telling in de grandnational is als volgt:

Positie

1e

2e

3e

4e

5e

6e

7e

8e

9e

10e

Overige

Punten

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

0

 

De punten telling van de Britsh & European te Engeland is als volgt:

Positie

1e

2e

3e

4e

5e

6e

7e

8e

9e

10e

Overige

Punten

40

36

32

28

24

20

16

12

8

4

0

 

Per dag kunnen maximaal 40 punten worden behaald. Dit is afgesproken vanwege het feit dat er sommige organisaties meer manches werden gereden dan andere en dus meer punten op een dag verdiend konden worden.

Punten die worden behaald in de UK worden niet meegeteld voor de Nederlandse F2 gradings, alleen bij deze uitzonderingen:

1 Juni – Scottish Championship Cowdenbeath

22 & 23 Juni – British Championship Taunton

13 & 14 Juli – UK Speedweekend Skegness

27 & 28  Juli – European Championship Northampton

7 & 8 September – World Final Buxton

15 September – World masters Northampton

26 Oktober – World of Shale Mildenhall